Opera Sauvage

Opera Sauvage, album lansat de Vangelis în anul 1979, nu este poate atât de bine cunoscut cum sunt alte albume sau coloane sonore compuse de acesta. Este însă fără îndoială unul dintre cele mai bune albume ale sale și încă unul dintre cele favorite aflate în colecția personală.

Incluzând piese din coloana sonoră a unui documentar realizat de Frederic Rossif, albumul preia denumirea acestei producții de televiziune axată pe explorarea relației dintre om, muzică și natură în toate zonele locuite ale globului. Deși majoritatea pieselor care ilustrează documentarul sunt tradiționale, aparținând culturilor prezentate, muzica originală a lui Vangelis este prezentă în toate episoadele.

Opera Sauvage este un album aparte. Cele șapte piese care îl alcătuiesc provin din coloana sonoră originală a documentarului francez, cu singura diferență de a fi redate la calitate stereo. Este o situație de excepție, dat fiind că alte albume dedicate muzicii de film compuse de Vangelis, includ fie piese adaptate, fie îmbunătățite, fie ambele și în general diferite de variantele incluse în coloanele sonore originale.

Unele dintre piesele muzicale ale albumului au devenit în timp clasice.  Astfel, “Hymne”, una dintre acestea și cea care deschide albumul, este produsul unei interpretări tipice la claviatură și pian electric a lui Vangelis. Ritmurile melodiei reușesc să ni se întipărească în memorie chiar și după ce ultimele sale acorduri s-au încheiat. Faima acestei piese stă la originea succesului albumului. Piesa a fost ulterior lansată ca single și a fost inclusă și în coloana sonoră a filmului Chariots of Fire.

A doua piesă a albumului, și prima dintre cele două piese lungi ale acestuia, este superba Rêve (Vis). O melodie calmă și în același timp plină de o intensitate imprimată de Vangelis prin efecte de sintetizator care compensează pentru tonalitățile ei meditative. Pe măsură ce se desfășoară, melodia încorporează și unele note de jazz care îi conferă complexitate și o așează între cele mai bune compoziții semnate de Vangelis.

L’Enfant (Copilul), o piesă simplă și în același timp seducătoare este cea de a doua cu un succes extraordinar, din componența albumului. În egală măsură cu “Hymne”, datorită liniei melodice înălțătoare și romantice și a aranjamentului orchestral bogat realizat de Vangelis pe sintetizatoare, piesa „L’Enfant” este una dintre favoritele admiratorilor muzicii lui Vangelis și a producătorilor de imagine și film.

A patra piesă a albumului, Mouettes (Pescăruși), o alta dintre cele scurte, este probabil cea mai puțin remarcabilă din componența acestuia deși este o melodie frumoasă și calmă care ne îndeamnă la reverie. Este urmată de Chromatique, o imbinare melodică de clasic și modern și în același timp o combinație subtilă de acorduri și efecte de sintetizator care crează senzația unor valuri izbind succesiv țărmul. A șasea piesă a albumului, Irelande (Irlanda), redă o atmosferă celtică plină de mister, ca aceea a dimineților cețoase deasupra turbăriilor Irlandei, în care liniștea este spartă de sunetul ritmic al unui clopot îndepărtat.

Flamants Roses (Flamingo Roz), cea de a doua piesă lungă și cea finală a albumului, este spre diferență de celelalte, alcătuită din mai multe părți aparent contrastante. Ea debutează pe acorduri de harpă, interpretate de Jon Anderson, membru al trupei Yes, prieten și colaborator al lui Vangelis. Apoi, asemenea unui râu tumultuos, acordurile muzicale urcă  spre o linie melodică energică, intensă și puternică pentru a reveni în final la ritmuri lente și pline de romantism, cu tonalități amintind de cele compuse de Vangelis pentru al său excelent Blade Runner.

Împreună, piesele care alcătuiesc albumul Opera Sauvage au o calitate muzicală unitară, fiind printre primele compuse și interpretate de Vangelis cu instrumentul său devenit simbol, sintetizatorul Yamaha CS-80. În același timp, linia melodică a albumului pare să ilustreze trecerea lui Vangelis de la tonalitățile specifice anilor ’70 la cele ale anilor ’80.

Pe ansamblu, Opera Sauvage este un album cu o muzică a cărei frumusețe meditativă iese la iveală atunci când îl ascultăm în întregime, și care ne trezește un sentiment de conexiune cu natura și creația umană, fără a fi nevoie de imagini pentru a se realiza în imaginația fiecăruia dintre noi.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s