Regimurile alimentare de slabire vin cu riscuri la pachet

Așadar, dacă alimentele care ajută la slăbit mai mult decât altele sunt o iluzie iar organismul uman reacționează personalizat la dietele la care unii dintre noi îl supunem pentru a slăbi și a ne modela, este justificată adoptarea unui anumit tip de regim alimentar de slăbire pe principiul că sunt concepute special pentru a da rezultate? Cel mai inteligent răspuns este “depinde”, iar în acest caz regimurile alimentare de slăbire concepute ca pachete de acțiuni destinate să dea un anumit rezultat, au fost supuse verificărilor de către experți în domeniu iar concluziile lor ne pot ajuta să stabilim de ce anume depinde.

În noiembrie 2010, Agenția Națională Franceză pentru Siguranță Sanitară, Alimentară, de Mediu și a Muncii (Anses) a lansat un semnal important după ce a supus verificărilor 15 dintre regimurile alimentare de slăbit cele mai populare. Rezultatele atrag atenția asupra riscurilor potențiale la care se supun aceia dintre noi care se supun unor astfel de diete alimentare. Printre aceste riscuri, cele mai semnificative sunt pierderea de masă osoasă, scăderea intensității metabolismului de bază și ca urmare revenirea galopantă la o creștere în greutate după stoparea regimului, creșterea riscului cardiovascular, carențe alimentare diverse, probleme de tranzit intestinal, insuficiență renală ș.a.

Desigur, unele riscuri pot părea mai mici decât altele, dar acesta nu trebuie evident să fie un criteriu în alegerea unui regim alimentar sau a altuia. De aceea, este interesant să vedem care sunt riscurile specifice asociate unora dintre cele mai cunoscute, anume metoda Dukan, regimul Atkins și regimul Ornish.

Metoda Dukan debutează cu o fază „de atac” în timpul căreia se consumă exclusiv proteine. Urmează apoi o fază a alternanței zilelor cu alimentație exclusiv proteică cu cele cu o alimentație mixtă, incluzând vegetale care pot fi suplimentate apoi și cu fructe și pâine până la o revenire la o alimentație mai completă dar moderată. Studiul menționat ne arată că un astfel de regim este cel mai dezechilibrat dintre toate, cu deficite în aportul de micronutrienți despre care se știe clar că afectează sănătatea. De asemenea, consumul excesiv de proteine provoacă o suprastimulare a funcției renale, de unde o creștere a diurezei cu pierderi importante de minerale.

Regimul Atkins, vârf de lance al regimurilor alimentare sărace în zaharuri, se bazează în primă etapă pe eliminarea completă a acestora, urmată de reintroducerea lor lentă și la cel mai mic nivel posibil. Problema este că suprimarea completă a zaharurilor din alimentație, presupune inclusiv eliminarea fructelor, crupelor și pâinii, ceea ce are drept consecință carențe de vitamine și un deficit de fibre alimentare, cu influențe negative asupra tranzitului intestinal. Fiind bogat în grăsimi, acest regim duce și la creșterea nivelului colesterolului în sânge.

Regimul Ornish este un regim alimentar vegetarian foarte sărac în grăsimi. Presupune să evităm consumul de carne, pește, sosuri, avocado, măsline, unt. În același timp, fructele și legumele le putem consuma fără restricții, de preferat separându-le pe mese. Este un regim cu un aport mare de fibre alimentare care pot accelera tranzitul intestinal și duce la pierderi de minerale. În același timp, absența grăsimilor duce la o carență de vitamine liposolubile (care se dizolvă în grăsimi) din grupul A, D, E și K. Absența proteinelor este de asemenea problematică în măsura în care funcții precum regenerarea musculară sau producția de hormoni au o nevoie esențială de ele.

Pe ansamblu, problema generală a acestor modele de regim alimentar este aceea că ele ne sunt propuse tuturor dar nu sunt de fapt adaptate nimănui. Care ar fi atunci soluția? Dacă trebuie să urmăm un regim alimentar, acesta trebuie conceput împreună cu un dietetician, nutriționist sau un medic specialist, astfel încât să fie adaptat la organismul și modul de viață al fiecăruia dintre noi și să se afle sub permanenta supraveghere a aceluiași specialist. Este o alternativă care presupune să știm foarte bine de ce urmăm acel regim, încă înainte de a o face.

Altfel, cea mai sigură soluție este de a face eforturi pentru a avea un stil de viață cât mai echilibrat, bazat pe o alimentație cât mai variată, care să aducă un aport energetic corespunzător cu nevoile organismului fiecăruia, și pe exercițiu fizic regulat. Este singurul “regim” cu adevărat adaptat oricăruia dintre noi.

Anunțuri

3 gânduri despre &8222;Regimurile alimentare de slabire vin cu riscuri la pachet&8221;

  1. Același principiu al adaptării unui regim sau tratament la organismul fiecărui individ în parte trebuie aplicat și în medicina clasică, alopată. Trebuie să se elimine așa zisele protocoale medicale prin care pacienții care prezintă aceleași simptome, primesc același tip de tratament, aplicându-se procedura standard fără să se cunoască nici o altă informație despre pacient. Fiecare individ este diferit, și trebuie tratat ca atare, nu ca o simplă statistică.

    Apreciază

    • Sugestia ta m-a făcut curios în privința protocoalelor terapeutice (aceasta este denumirea lor). Principiul pe care îl menționezi este corect dar premiza nu. Rolul acestor protocoale în medicină este esențial tocmai deoarece ele permit și stabilesc clar felul în care trebuie administrat un anumit tratament în funcție de un anumit diagnostic. Cu alte cuvinte ele servesc tocmai pentru a realiza un tratament adaptat problemelor de sănătate specifice fiecărui pacient. Eliminarea acestor protocoale ar duce exact la haosul care domnește în așa-zisa medicină alternativă (și în automedicație) unde astfel de reguli nu există și tot felul de personaje își permit să sugereze tratamente nu numai fără să țină seama de problemele de sănătate ascunse pe care o persoană le poate avea, ci și pe baza unor practici complet neverificate din punct de vedere obiectiv științific.
      Un exemplu îl reprezintă chiar aceste diete alimentare. Dieta alimentară este unul dintre principalele instrumente ale medicinei în tratarea anumitor afecțiuni. De aceea, ele se realizează personalizat cu situația fiecărui pacient. Dar dieta ca instrument a fost însușită și de tot felul de personaje mai mult sau mai puțin pregătite în domeniu care au realizat exact această generalizare care constituie principala lor problemă. Mai mult, au creat și această imagine (complet falsă și nejustificată) că medicina ar uniformiza în timp ce alternativele ar personaliza. Este o confuzie și un mit. Medicina adaptează și nu generalizează. „Alternativele” generalizează fără să adapteze. Adică exact cum am spus eu: sunt propuse tuturor dar nu sunt de fapt adaptate nimănui. 🙂

      Apreciat de 1 persoană

  2. @regimu’ Dukan… cunosc 3 persoane(prietene) care au pierdut între 10-12kgs cu-acest regim acum 3 si 2 ani, toate sunt sanatoase-tun si-n forma… continua sa manânce sanatos si sa faca sport de 2-3 ori/saptamâna… 🙂
    * * *
    salutari însorite din capitala europeana a spatiului si-a aviatiei, Mélanie – Toulouse, France

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s