Alte tehnici de compozitie fotografica

În cele trei articole anterioare dedicate compoziției în fotografie am vorbit despre cum putem folosi regula treimilorîncadrarea și liniile directoare pentru a obține fotogafii frumoase, echilibrate și cu un mesaj puternic. În acest al patrulea articol voi vorbi despre alte câteva metode și soluții de încadrare a subiectului, folosite în realizarea fotografiilor și complementare primelor trei.

Găsirea unui centru de interes clar

Ca să evităm ca privitorul să se „piardă” cu privirea prin imagine, în căutarea unui loc unde să și-o oprească, se recomandă să încercăm să alegem subiecte care să reprezinte centre de interes clare, ușor de identificat.

Umplerea imaginii

Celebrul fotograf de război Robert Capa a spus că dacă fotografiile pe care le faceți nu sunt suficient de bune, înseamnă că nu v-ați apropiat îndeajuns de subiect. Acesta este probabil unul dintre cele mai bune sfaturi pentru orice fotograf. Dacă nu putem să ne apropiem suficient de mult de subiect, putem folosi un teleobiectiv sau un zoom. Mai ales în cazul în care dorim să realizăm un portret.

Atunci când scena include linii verticale predominante, putem încadra imaginea vertical pentru a nu lăsa spații goale pe marginile ei.

În ambele situații, dacă nu putem aplica aceste metode la momentul fotografierii, putem fotografia subiectul în ideea aplicării lor ulterioară  prin reîncadrarea imaginii la prelucrarea ei. Indiferent că o facem prin metode digitale sau în laborator fotografic clasic. O excepția de la această soluție alternativă ar fi situațile în care suportul fotografic este filmul diapozitiv care nu permite astfel de reîncadrări decât dacă este transpus pe hârtie.

Transmiterea unui mesaj clar

Atunci când realizăm fotografii cu câmp larg, folosind un obiectiv grand-angular, un aparat compact simplu sau un telefon mobil (dotate standard cu astfel de obiective), se recomandă să eliminăm elementele inutile sau prea deschise la culoare deoarece distrag atenția privitorului de la subiectul principal al imaginii.

Putem face acest lucru schimbându-ne poziția față de subiect sau eventual prin reîncadrare ulterioară.

Curajul de a reîncadra

Când fotografiem o scenă largă, este bine să avem în vedere și celelalte elemente artistice. Trebuie să căutăm ritmul elementelor repetitive, o diagonală dinamică, contrastele de culoare, de textură sau de formă și orice alt element care crează o unitate de concepție.

Este o tehnică sofisticată ale cărei secrete le putem învăța puțin câte puțin, studiind creațiile celor mai mari maeștri, pictori sau fotografi.

Crearea adâncimii

Atunci când imaginea riscă să pară plată, bidimensională, putem folosi obiectivul grand-angular pentru a introduce obiecte în prim plan, în planul mijlociu și în fundal. În acest fel, prin succesiunea lor, imaginea va căpăta adâncime.

Putem folosi o linie directoare și putem încadra unele elemente ale imaginii astfel încât acestea să iasă parțial din cadrul fotografiei.


În loc de concluzie…

Fotografii cu experiență nu respectă întotdeauna regulile, mai ales atunci când doresc să transmită un anumit mesaj, să creeze sau să redea o anumită stare. De asemenea, în calitate de fotografi, artiști și creatori este bine să evităm constrângerile unor reguli prea stricte. Ele nu trebuie să devină constrângeri de care să devenim dependenți ci doar repere pentru obținerea esteticii dorite.

În același timp însă, felul în care compunem o fotografie este esențial pentru reușita ei. De aceea, înainte și pentru a putea căuta soluții artistice noi și inedite, este foarte important să stăpânim și să avem în vedere noțiunile esențiale ale compoziției fotografice despre care am vorbit în această serie de patru articole.

Anunțuri

2 gânduri despre &8222;Alte tehnici de compozitie fotografica&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s