Incadrarea subiectului in imagine

stage-photo-nantesDupă ce am vorbit despre regula treimilor (în ce constă și cum se utilizează) voi vorbi în continuare despre o a doua soluție, complementară, de obținere a unor fotografii frumoase, interesante și de o valoare artistică reală.

De multe ori, mai ales în fotografia de peisaj și arhitectură, spațiul liber dintr-o imagine este completat de cer. Totuși, dacă o întindere albastră poate contribui la aspectul plăcut al fotografiei, un cer alb, lipsit de elemente vizuale sau palid, poate deranja. Într-o astfel de situație, o mare parte din zona de cer care înconjoară subiectul poate fi eliminată fie prin utilizarea unui obiectiv (sau a unei distanțe focale, pe teleobiectiv) mai mare, fie prin decuparea imaginii la momentul prelucrării finale sau eventual al imprimării.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dacă nu se poate recurge la nici una dintre aceste soluții, putem încerca găsirea unui element de prim-plan cu ajutorul căruia să încadrăm subiectul principal. Un arc, o poartă, o ușă, o fereastră (mai multe) sau o clădire mai îndepărtată, arbori, ramuri, eventual acoperite cu frunze sau flori vor fi de ajuns în majoritatea situațiilor.

Compozitia 02b

Uneori, ar putea fi necesar să găsim un punct de vedere mai bun și a schimba poziția de încadrare, înainte de a realiza fotografia.

Compozitia 02c

La încadrarea subiectului în imagine se recomandă să luăm în considerare și tehnici cum ar fi estomparea prin neclaritate sau accentuarea prin claritate, estetica elementelor de încadrare și încadrarea potrivită pentru fiecare situație de fotografiere.


Estomparea sau claritatea

Elementele încadrate într-o fotografie pot fi toate clare, parțial clare sau majoritatea neclare, în funcție de situația de fotografiere. În fotografia de arhitectură, este recomandată realizarea unei imagini clare.

Când aparatul foto permite acest lucru, putem selecta o deschidere mai mică a diafragmei (f/22 poate) și un obiectiv cu unghi larg. Obiectivele montate pe aparatele compacte au în general o deschidere mică și un unghi larg, iar modul automat va preselecta parametrii potriviți. Se poate însă utiliza și modul “peisaj” pentru niște parametrii mai preciși.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

În cazul elementelor de natură, cum ar fi ramurile înfrunzite ale arborilor, este recomandat să realizăm o imagine în care fundalul să fie neclar. În acest scop și evident dacă aparatul permite acest lucru, vom utiliza o deschidere mare a obiectivului (f/4) și un teleobiectiv (obiectiv cu distanță lungă). Această tactică aparent radicală, permite de multe ori obținerea unor imagini cu un impact mai puternic asupra privitorului, comparativ cu cele realizate în modul automat și cu setarea uzual selectată de f/8.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De aceea, pe aparatele automate sau telefoanele care permit, vom selecta modul portret, care dă deschideri mai mari ale obiectivului și vom seta zoom-ul pe distanțe focale mai mari.


Estetica elementelor încadrării

Este bine ca elementele de încadrare să aibă o anumită valoare estetică, ca în cazul unui arcade, a unei zidării neobișnuite, a unei uși încadrată frumos de ramuri în culori de toamnă somptuoase,  a unor fructe coapte. Elementul de încadrare nu trebuie să fie prea mare, surprinzător sau prea colorat, deoarece va distrage atenția privitorului de la elementul principal de interes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dacă elementul de încadrare este mult mai întunecat decât subiectul imaginii sau este plasat în umbră, îi putem reda numai silueta. În unele situații, chiar această siluetă poate fi suficient de expresivă pentru a transmite o parte importantă din mesajul imaginii.

Compozitia 02g

În cazul în care sunt suficient de aproape, putem ilumina elementele de încadrare cu blițul. Faceți încercări, realizând fotografia cu și fără bliț, pentru a aprecia care rezultat este mai satisfăcător.


Încadrarea corespunzătoare cu mesajul

Cadrul este doar un complement al subiectului care prin alăturarea elementelor în interiorul său, permite transmiterea unui mesaj sau a unei anumite intenții a fotografului. Astfel, dacă dorim să punem în evidență aspectul venerabil al unei catedrale, este bine să evitâm să o încadrâm împreună cu o construcție nouă din beton acoperit cu graffiti.

Compozitia 02h

Dar dacă intenționăm să transmitem un mesaj care să accentueze contrastul social sau arhitectural, o astfel de alăturare ar putea fi potrivită.


Încadrarea în partea de jos a imaginii

Un element de compoziție, potrivit cu subiectul fotografiei, poate contribui la animarea acesteia și atunci când este poziționat în partea de jos a imaginii. Astfel, pentru o pajiște înierbată, compactă și lipsită de alte elemente, un element de poziționat în josul imaginii ar putea fi niște flori atrăgătoare, niște pietre dintr-un zid vechi de fermă, arbuști sau mașini agricole.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pentru a evita un prim plan neclar de un efect discutabil, este bine să verificăm profunzimea câmpului  atunci când aparatul o permite, și să evităm utilizarea unor deschideri prea mari ale diafragmei obiectivului aparatului. În acest caz modul “peisaj” al aparatelor automate poate fi utilizat cu succes.


Să încadrăm cu moderație

Deși aplicarea regulii treimilor și a principiilor încadrării subiectului ne ajută să realizâm unor imagini plăcute și cu impact asupra privitorului, trebuie să evitâm totuși încadrarea excesivă. Ea poate deveni plictisitoare și poate distrage atenția de la mesaj. Imaginați-vă o serie de imagini în care fiecare personaj, clădire sau peisaj ar fi încadrate strict după reguli. Ar părea imediat cam repetitive.

De aceea, important este ca prin practică să ne însușm aceste principii astfel încât după un timp să utilizâm încadrarea ca pe un instrument creativ și nu ca pe o constrângere tehnică.

Anunțuri

2 gânduri despre &8222;Incadrarea subiectului in imagine&8221;

  1. Pingback: Alte tehnici de compozitie fotografica | Vorbind Despre

  2. Pingback: Folosirea liniilor directoare in compozitia fotografica | Vorbind Despre

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s