Regula treimilor in compozitia fotografica

Compozitie 01Tehnica fotografică actuală permite aproape oricui să obțină imagini clare, bine expuse, tehnic corecte. Însă majoritatea lor, satisfac cu greu criteriile estetice și de creativitate. Chiar dacă frumusețea este în ochiul privitorului, există totuși niște criterii generale și unanim acceptate, care definesc estetica unei imagini. Fundalurile încărcate, neclaritatea parțială a prim planului sau subiectul minuscul în mijlocul imaginii, zdrobit de un spațiu imens și nerelevant, sunt tot atâtea aspecte care sunt departe de a fi seducătoare.

Pentru a evita astfel de erori, cunoașterea regulilor de compoziție este esențială. O imagine în care nu se ține cont de ele va fi mai puțin mai apreciată, chiar dacă privitorul nu le cunoaște. De aceea, învățarea lor este primul și cel mai important pas în deprinderea artei fotografice.

Deși compoziția imaginii ne oferă posibilități nelimitate, regulile ei, relativ simple, trebuie adoptate pentru a obține imagini mai chilibrate și mai plăcute privirii. Cea mai cunoscută dintre acestea și în același timp fundamentală, este regula treimilor. Concepută inițial de pictori, ea este o soluție foarte practică de realizare a compoziției și produce întotdeauna un efect estetic plăcut.


Cum se procedează

Pentru aplicarea regulii treimilor, împărțiți vizorul sau ecranul aparatului de fotografiat în nouă secțiuni prin trasarea imaginară de linii orizontale și verticale care îi conferă ordine și stabilitate. Majoritatea aparatelor moderne oferă această posibilitate din reglaje dar deprinderea cu utilizarea ei mentală se va dovedi mult mai practică în timp.

Regula treimilor a fost folosită pentru prima dată în compoziția estetică a imaginii de către pictorii Renașterii. Atunci când subiectul, sau elementul său principal, este plasat într-unu dintre punctele de intersecție ale grilei imaginare, el introduce privirea în imagine. Rezultatul este o imagine puternică din punct de vedere estetic.

Intersecțiile acestor linii reprezintă punctele vizuale forte ale imaginii. Grila trasată mental sau pe ecran o veți folosi pentru a poziționa elementele importante ale compoziției mutându-le din mijloc în punctele forte sau de-a lungul liniilor. Tehnica funcționează atât pentru încadrarea orizontală cât și pentru cea verticală și dă rezultate mult mai bune decât compoziția centrată.

Chiar și la încadrarea pe verticală, aplicați regula treimilor, sau cel puțin descentrați compoziția și creați un prim plan. În această imagine, malul lacului și orizontul sunt amplasate la cele două treimi orizontale, ghidând privirea către subiectul (clădirea) amplasat în punctul forte din stânga sus.

Chiar și la încadrarea pe verticală, aplicați regula treimilor, sau cel puțin descentrați compoziția și creați un prim plan. În această imagine, malul lacului și orizontul sunt amplasate la cele două treimi orizontale, ghidând privirea către subiectul (clădirea) amplasat în punctul forte din stânga sus.

Dacă în eventuala compoziție există un element de convergență evident (un arbore izolat într-un câmp, o floare roșie în mijlocul unui mănunchi de flori galbene, un vas în mijlocul valurilor), plasați-l pe unul din punctele forte, astfel încât să fie la o distanță de o treime de marginea de sus sau de jos a cadrului imaginii, și de o treime față de una dintre marginile laterale ale acestuia. Procedând astfel, veți obține cu siguranță o compoziție mai satisfăcătoare.

Compozitie 04

Liniile verticale ale rețelei pot fi utilizate pentru a diviza vertical compoziția. De exemplu, dacă fotografiați o clădire aflată între două trunchiuri de copaci, poziționați spațiul dintre copaci pe linia verticală din stânga cadrului și clădirea în punctul forte din stânga sus, astfel încât privirea să se deplaseze în mod natural de la acest spațiu la clădire.

Compozitie 05

În mod similar, în cazul în care realizați un portret încadrat vertical, nu plasați chipul subiectului în mijlocul imaginii, ci la o treime de marginea din stânga sau din dreapta cadrului. Se recomandă ca ochii sau ochiul cel mai apropiat al subiectului să se afle în punctele forte de sus sau de-a lungul liniei din partea de sus a imaginii pentru a elimina spațiul gol de deasupra subiectului.

Compozitie 06

În fotografia de peisaj, există tendința de a plasa orizontul în mijlocul fotografiei, împărțind-o în două secțiuni egale. Aceast mod de încadrare funcționează bine pentru scenele cu simetrii puternice (de exemplu fotografierea reflexiei de pe suprafața unui lac).

În această imagine, singura modalitate de a reda simetria creată de reflexia malului lacului era de a plasa orizontul în centrul imaginii. Acest mod e a proceda duce de obicei la imagini statice și lipsite de viață dar în acest caz funcționează de minune.

În această imagine, singura modalitate de a reda simetria creată de reflexia malului lacului era de a plasa orizontul în centrul imaginii. Acest mod e a proceda duce de obicei la imagini statice și lipsite de viață dar în acest caz funcționează de minune.

Totuși, în general ar trebui să fie evitat acest mod de încadrare, deoarece împărțirea imaginii în două părți egale are ca rezultat o compoziție statică și lipsită de imaginație.

Exemplu de încadrare care nu ține seama de regula treimilor. Orizontul este plasat la mijlocul imaginii, rezultatul fiind static, fără nici un element de interes evidențiat. Marea, lipsită interes, ocupă o porțiune foarte mare și scade importanța aspectului spectaculos al cerului.

Exemplu de încadrare care nu ține seama de regula treimilor. Orizontul este plasat la mijlocul imaginii, rezultatul fiind static, fără nici un element de interes evidențiat. Marea, lipsită interes, ocupă o porțiune foarte mare și scade importanța aspectului spectaculos al cerului.

Cea mai bună abordare este de a utiliza liniile orizontale al grilei imaginare pentru a plasa orizontul. Folosind linia superioară veți favoriza prim-planul atunci când cerul este mai puțin interesant dar nu fără importanță narativă. Folosind linia de jos veți evidenția elementele cerului (norii) atunci când acesta este spectaculos.

De exemplu, atunci când vreți să fotografiați un apus de soare la mare, linia strălucitoare formată de reflectarea luminii este un cadru evident care împarte scena. O soluție bună este plasarea reflecției în mijlocul cadrului, folosind regula treimilor pentru plasarea orizontului. Efectul final al imaginii va fi unul mult mai bun.

Încadrată pe baza regulii treimilor, imaginea capătă profunzime, accentuată de norii care brăzdează cerul evidențiat de plasarea orizontului pe linia de jos a grilei treimilor.

Încadrată pe baza regulii treimilor, imaginea capătă profunzime, accentuată de norii care brăzdează cerul evidențiat de plasarea orizontului pe linia de jos a grilei treimilor.

Oricum, este bine să rețineți că orizontul ar trebui să fie poziționat cât mai departe de centrul imaginii.


Trucuri practice

  • După ce într-un articol anterior am văzut în ce constă și cum se folosește regula treimilor în crearea imaginilor, iată acum și câteva trucuri care vă vor fi de ajutor în aplicarea ei.
Abătându-se intenționat de la regula treimilor, fotograful a centrat subiectul principal al imaginii. Dar aceasta este foarte reușită estetic deoarece echibrul ei este asigurat de celelalte elemente ale compoziției (Foto David Alan Harvey, NGS).

Abătându-se intenționat de la regula treimilor, fotograful a centrat subiectul principal al imaginii. Dar aceasta este foarte reușită estetic deoarece echibrul ei este asigurat de celelalte elemente ale compoziției (Foto David Alan Harvey, NGS).

  • Regula treimilor este utilizată la încadrare și compoziție fotografică în special pentru peisaje dar este la fel de valabilă și pentru naturi moarte, portrete, arhitectură, prim-planuri și în general toate subiectele care prezintă un centru de interes evident sau divizări naturale ale cadrului.
  • Chiar dacă regula treimilor este foarte utilă în numeroase situații, nu forțați compoziția să i se conformeze. Riscați să realizați fotografii prea previzibile și ca urmare plicticoase.
  • Pentru subiectele în mișcare este bine să lăsați un spațiu în direcția de mișcare a acestuia, plasându-l pe linia opusă acesteia.
  • Subiectele vii sau în repaus se poziționează mai aproape de marginea laterală opusă direcției în care privesc.
  • Favorizați latura stângă a cadrului, aceasta fiind cea din care pornește sensul normal de citire a imaginii.
  • Dacă elementul de interes nu ocupă mult spațiu în imagine, include-ți un alt element care să echilibreze imaginea…cu excepția situației în care doriți să accentuați sentimentul pe care îl lasă spațiul gol.
Dimensiunea redusă a elementului de interes, poziționat în punctul forte din dreapta jos, este compensată de dimesiunea arborelui. Absența arborelui ar fi transmis un cu totul alt mesaj, subliniind ideea de singurătate și nu cea de relaxare și meditație.

Dimensiunea redusă a elementului de interes, poziționat în punctul forte din dreapta jos, este compensată de dimesiunea arborelui. Absența arborelui ar fi transmis un cu totul alt mesaj, subliniind ideea de singurătate și nu cea de relaxare și meditație.

  • După punerea la punct a imaginii cu senzorul central, descentrați subiectul și încadrați după treimi, ținând apăsat declanșatorul aparatului
  • Când fotografiați cu telefonul mobil, deoarece imaginea este clară în întregime, concentrați-vă direct pe încadrare.
  • Dacă este nevoie și este posibil, pentru a obține o încadrare mai bună mișcați subiectul sau schimbați-vă poziția față de acesta pentru a obține un punct de vedere mai bun.
Compozitie 12

Cadrul realizat de baloanele colorate conferă adâncime imaginii. Atunci când găsiți un element în mișcare pe care ați dori să-l încadrați, încercați să vă poziționați astfel încât să puteți accentua profunzimea imaginii finale (foto Susie Post).

În episodul următor, dedicat compoziției fotografice, despre soluții de încadrare a subiectului în fotografie.

Anunțuri

5 gânduri despre &8222;Regula treimilor in compozitia fotografica&8221;

  1. Pingback: Alte tehnici de compozitie fotografica | Vorbind Despre

  2. Pingback: Folosirea liniilor directoare in compozitia fotografica | Vorbind Despre

  3. Pingback: Incadrarea subiectului in imagine | Vorbind Despre

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s